hits

Kjære (helvetes) NSB...

22.10.2014 - 00:43 46 kommentarer

WARNING: Jeg kan advare dere allerede nå om at dette innlegget inneholder både syting, klaging og kjefting. Om du leter etter en solskinsshistorie får du hoppe over dette innlegget, og heller komme tilbake i morgen, da skal jeg nemlig på presseevent for å se på sommermoten 2015! DET blir koselig. Togturen jeg hadde på fredag var ikke fullt så koselig, and here´s why...

La meg først presisere at jeg var ved godt mot da jeg gjorde meg klar for den 2,5 timer lange togturen til Lillehammer. Jeg hadde våknet av vekkerklokka, ordnet meg i den sinnsykt fete skinnjakka mi fra Envii, og kjøpt med meg både baguette med kylling tandoori, og appelsinjuice, til å nyte på reisen. Med andre ord - da jeg satt på perrongen og ventet på toget var jeg ved godt mot. Verden smilte. Jeg hadde til og med fulladet batteri og flere filmer på ipaden. Alt lå til rette for en bra reise.

Det var riktignok før toget kom kjørende inn på perrongen. Først og fremst var det et lokaltog som skulle kjøre oss. Lokaltog? Fra Oslo til Lillehammer? Når i all verden ble det lokalt? Til dere som ikke vet hva et lokaltog er... det er de togene med ekstra mange (for ikke å snakke om harde) seter, som har de der "klappsetene" langs veggen. Men, samme søren. Jeg har frisk rygg, er foreløpig bare halvveis til femti, og har litt å gå på. Jeg takler et lokaltog med harde seter.

Det jeg derimot ikke takler er dette:

Ja, dette er altså et tog som skal til Lillehammer. Nei, det er ingen t-bane i rushtrafikken. Og til dere som lurer... jeg tok meg altså friheten til å sensuere ansiktene til mine stakkars medpassasjerer. Det er mulig de ikke ønsker å bli gjenkjent i denne traumatiske situasjonen.

Det er kanskje ikke nødvendig å fortelle dere at det var praktisk talt å umulig å finne meg en sitteplass på toget?

Det morsomme er at dette bildet faktisk ikke yter situasjonen rettferdighet. På bildet ser det nemlig ut som om det er noen kvadratmeter med plass på gulvet der. Make no mistake - det var det ikke. Noen minutter etter jeg tok bildet kom det nemlig en heseblesende dame med barnevogn og to store ryggsekker inn på toget. Tror dere noen av dem på klappsetene reiste seg for å gjøre plass? Selvfølgelig ikke. Her var det en kamp mellom liv og død. Et sete på det toget her ville ikke blitt byttet mot tusen kameler, eller en gryte med gull. 

Bildet gir deg heller ikke muligheten til å lukte den lukten som oppstår når flere hundre mennesker presses inn på en liten plass, med svette jakker og våte skjerf. Eller lydene som oppstår av stressa småbarnsmødre, slitne pendlerpappaer og utålmodige barn. Så, mens mine medpassasjerer tok til smarttelefonene for å flykte inn i en alternativ virkelighet ble jeg stående med bagen på ryggen, og den etterlengtede tandoori-baguetten i posen. 

Så, mitt spørsmål blir da til dere, kjære NSB, er dette forsvarlig? Og ikke minst - er dette strengt tatt nødvendig? Jeg forstår det at vi ikke har plassreservasjoner på togreisene lenger, men det burde da for pokker være mulig å få et system på hvor mange billetter dere selger hvert togsett.

Jeg lurer også på om dette egentlig er lov. Jeg mener, med fare for å høres ut som en hysterisk småbarnsfar, hva skjer om dette toget  egynner å brenne? Eller om en gal terrorist kommer løpende på med et maskingæver, eller om vi rett og slett kræsjer? Jeg lurer på hvordan dere skal klare å få alle ut i tide, for dette kan virkelig ikke være sikkerhetsmessig forsvarlig.

Og, hvorfor i alle dager er det ingen som tar tak i det her? NSB sitter med monopol på togreisene våre. Om et monopol betyr at jeg er nødt til å betale 300 kroner (SOM STUDENT) for å reise 2,5 timer med et tog som er så stapp fullt at jeg ikke får sitte, så er det noe som er riv ruskende galt i systemet.

Da er jeg faktisk (gud bedre, dette trodde jeg aldri at jeg skulle si), enig med den blå regjeringen. Kanskje det ikke så dumt at enkelte offentlige tjenester får litt konkurranse likevel? 

Nå hører det riktignok med til historien at jeg fikk en sitteplass til slutt. Jeg måtte bare smøre meg med 45 minutter tålmodighet først, og jobbe meg taktisk frem mot målet.

Allerede på Gardermoen var det nemlig noen få som forlot den bevegelige konsentrasjonsleiren, og det førte til at jeg klarte å kapre trappa i midtgangen. Der skviste jeg meg inn mellom glassveggen og baksiden av et sete, frem til noen flere forsvant på Eidsvoll. Da klarte jeg endelig å komme meg til et sete.

ENDELIG, tenkte jeg. Jeg dro fram den etterlengtede tandoori-baguetten, og skulle akkurat til å ta en bit. Så hører jeg en stemme fra nabosetet "Heisann, du. Hvor er så du på vei?". Jeg snur meg mot en smilende fjes. Jeg har med andre ord klart å havne ved siden av en snakkesalig, ensom og gammel mann. Han vil gjerne ha selskap på veien, og skal selvfølgelig også kjøre helt til endestasjonen - Lillehammer.

To timer senere, og en hel livshistorie om barn, barnebarn og sveler med brunost kjører vi endelig inn på stasjonen i Lillehammer. Det å tenke at jeg betalte 300 kroner for denne opplevelsen. Vel... man får vel bare le av det. Men, la meg si det sånn - det blir en stund til jeg kjører tog neste gang! 

 

- Katinka (som for anledningen har satt et søkelys på "first world problems"). 

46 kommentarer

Den Sjenertes hemmelighet

22.10.2014 kl.00:56

Så utrolig bra skrevet! Er desverre slik at jeg og opplever dette oftere og oftere...

Ha en fin uke videre :)

Nina

22.10.2014 kl.02:25

Ettersom jeg er fra Lillehammer og nå bor i Oslo, så kjenner jeg meg godt igjen i det du skriver. Et tips er å gå på på Nationaltheatret istedenfor Oslo S. Ellers er det nesten alltid tømt etter Gardermoen, som er en liten halvtime unna. Enig i at det er dyrt, da. Det med konkurranse har vi jo. Ettersom flesteparten av de som tar toget til Lillehammer skal til Gardermoen, så kunne de tatt flytoget, som går hvert 20 minutt og som tar kortere tid. Dessverre ser det ikke ut til at den konkurransen hjelper, da folk likevel velger å stå til flyplassen...

Lars

22.10.2014 kl.12:07

Husk at dette er resultatet av elendig privatiseringspolitikk fra diverse regjeringer etter Brundtland. Gjenopprett NSB som et kundevennlig, offentlig selskap!

anna

23.10.2014 kl.14:43

nsb suger ekstremt! ALLTID noe greier..

23.10.2014 kl.14:47

Hmm, kan jeg anbefale en ferie til et hvilket som helst mindre priviligert land enn Norge? Da vil denne "traumatiske" togturen din muligens fortone seg som en kosestund. Hvor noen av og til ytrer et ord med sidemannen, og finner ut at det finnes en verden som inneholder mer en mobiltelefoner, facebook og snapchats for å formidle sine grusomme opplevelser fra vårt skrekkelig land... Beklager, sympatien min ligger andre steder.

Ove

23.10.2014 kl.14:51

Jeg har sett verre tilstander enn bildet øverst. Mellom Oslo S og Gardermoen er det rene kaoset.

Bjørn

23.10.2014 kl.14:53

Til Lars. Hvilket land lever du egentlig I? Når ble NSB privat, og hvilken regjering privatiserte selskapet.

GorgonPlex

23.10.2014 kl.14:58

Ta deg en tur på Gjøvik-banen! Den ER privatisert, har topp service og økende passasjertall :D Faktisk også en av de få strekningen i Norge som går med overskudd. I morgen på ettermiddagsavgangen fra Oslo S har de på nytt annonsert helgestart med pølse- og drikkesalg på toget... ;) Der får du gjerne en ny tier til kaffekoppen hvis automaten ikke virker og kanskje en vannflaske av konduktøren hvis automaten er kranglete og du er tørst :)

Jan

23.10.2014 kl.14:58

Dette var da ikke så ille, vært på tog som har vært mye verre. Du bør ta det opp med kommunikasjonssjefen til NSB, han mener med rette at de selger transport.. Og at de ikke plikter ha sitteseter til alle sammen. Vel, om jeg hadde drevet et transport firma hvor hovedoppgaven var å frakte is, hadde jeg ikke brukt biler med varmeaggregat.. Det er der NSB feiler, de vil bare håve inn subsidier fra skatten, uten å i det hele tatt legge til rette for persontransport...

Poddis

23.10.2014 kl.15:01

Vel, er så heldig å pendle hver dag fra Lillestrøm til Lysaker, og dette er hverdagen. Blir provosert hver gang NSB kaster bort penger på reklamekampanjer. Er fanken ikke plass til fler på de forbanna togene!

Frode

23.10.2014 kl.15:01

Godt å se disse frustrasjonene på trykk!

Skjønner ikke hva du mener, Lars. NSB er da vitterlig fortsatt et hundre prosent offentlig selskap!?!

Kaja

23.10.2014 kl.15:04

Stor overdrivelse. Det er ganske trangt fra Oslo til Lillestrøm (ca. 10 minutter) men etter Lillestrøm går jo halvparten av toget og da blir det nok plass.

Ole

23.10.2014 kl.15:08

Bra skrevet. Leste for ikke så lenge siden at NSB kommenterte dette med sitteplasser. Toget har ingen regler for antall personer tillatt i vognene, ei heller hvor mange mennesker tillatt på samme kvadratmeter, men på totalvekt! Tåpelig!!

Robin

23.10.2014 kl.15:17

Kaja, nåja, det har hendt flere ganger at jeg har stått fra Oslo S til OSL.

90 spenn ekstra, og du får sitte hele veien. Har gjort dette et par ganger, og det er absolutt verdt det. NSB komfort vettu.

Øystein

23.10.2014 kl.15:18

Kjøpt meg elbil, jeg. God komfort. Billig i drift og frem i tide uten signalfeil.

Inger Bjercke

23.10.2014 kl.15:27

Vet ikke om jeg synes dette var så ille jeg da. Dine forventninger var nok litt for høye heller. At folk ikke bruker flytoget til Gardermoen, som faktisk går hvert 10. min skyldes nok prisen. Prøv deg på en runde i hvilken som helst Europeisk storby og du vil være takknemmelig. Du reiste den ene dagen, de fleste av dine medpassasjerer opplever kanskje dette hver dag, fordi de må.

Jonny

23.10.2014 kl.15:35

Råd fra en som reiser denne ruten hver dag.

Riktignok kan dette toget være fult frem til Eidsvoll som ligger 34 minutter unna. Dette toget er nesten aldri forsinket, noe som er positivt. Neste gang du skal ta dette toget, kan det lønne seg å ikke ta 1634 avgangen fra Oslo S. 1634 toget brukes som pendler tog.

Neste gang du du er helt nødt til å ta Lillehammertoget kl 1634. velg en annen vogn en første vognen i det bakerste togsettet. Alle de som kommer i siste liten, alle de som er for late til på gå til det første togsettet og alle som skal av på Eidsvoll velger å gå inn i den vognen.

Fredrik

23.10.2014 kl.15:39

Vanskelig å påstå at hun har for høye forventninger med tanke på den latterlig høye prisen hun betalte. 300 kroner er i utgangspunktet greit nok, men da må man kunne forvente sitteplass og en viss grad av komfort. Å sammenligne med Eupeiske storbyer blir forøvrig feil både fordi dette ikke var en lokal tur i en storby og fordi prisene i de fleste tilfeller er langt lavere i andre land.

Style That Shit

23.10.2014 kl.15:39

Jonny: Heisann, Jonny! Nå skal det sies at jeg gikk helt bort til bakerste vogn, tok 12:15 toget, OG snakket med konduktøren for å høre om det var noen ledige plasser andre steder. Det var det altså ikke! Men, takk for velmenende råd!;)

Ulf Larsen

23.10.2014 kl.15:42

Til selve togtypen så er det såvidt jeg kan se Stadler FLIRT som NSB kaller type 74 og 75:

https://no.wikipedia.org/wiki/Stadler_FLIRT

Det er jo et helt nytt og moderne togsett, produsert i Sveits og solgt til en rekke land. Jeg har reist en del ganger med det og synes det er svært så bra.

Når det gjelder klage på plass så får en som regel det en betaler for, tog til Lillehammer har vanligvis såkalt komfortavdeling, for et tillegg får en både sitteplass, dagens aviser osv.

Sikkerheten er sannsynligvis hundrevis av ganger bedre enn om du tok den samme reisen med bil.

Plagsomme medpassasjerer kan en gi et vennlig hint om at en har hatt en dårlig dag/natt, hvis ikke det holder er neste steg å be de vennligst la en i fred.

Hva jeg kan være enig i er konkurranseutsetting, forhåpentligvis blir det ordnet av sittende regjering.

Tore

23.10.2014 kl.15:45

Flott skrevet, men du var da så heldig at toget faktisk gikk. På Østfoldbanen er dette nemlig ikke en selvfølge. Gjentagende vedlikeholdsarbeider med buss-for-tog og allskens signalfeil med stopp og forsinkelser preger hverdagen her "sørpå".

Ta plass, lukk dørene...

Style That Shit

23.10.2014 kl.15:56

Ulf Larsen: Nå var vel det eneste problemet at komfortavdelingen selvfølgelig var utsolgt. Jeg mener nå at 300kr burde sikre meg en sitteplass uansett. I det minste. Jeg kan også legge til at dette toget slett ikke gikk i rushen, men kl. 12 på formiddagen.

pelle

23.10.2014 kl.16:01

NSB vil kjøre mere tog, og flere avganger. Men det er ikke mer KAPASITET på sporet, som styres overordnet av Jernbaneverket,som igjen får penger direkte over statsbudsjettet. Klag på rett instans istede for å klage på noen som gjør så godt de kan!!

Style That Shit

23.10.2014 kl.16:05

pelle: Det hadde vel strengt tatt vært mulig for NSB å kjøre mer enn ETT togsett på en strekning som er så belastet? Det hadde vært en enkel og grei løsning på problemet.

Erik

23.10.2014 kl.16:12

Du bruker "Condescending Wonka" feil

http://knowyourmeme.com/memes/condescending-wonka-creepy-wonka

Pelle

23.10.2014 kl.16:26

NSB kjører dobbelsett der det i utgangspunktet trengs. Kl 12 til Lillehammer er i utgangspunktet ikke en slik avgang. Det er knapphet på togsett som regulerer dette. NSB vil gjerne kjøre dobbeltsett på ALLE avganger, men NSB er "fastlåst" med at penger må deles ut av politikere først. Dette vil nå bli bedre da nye togsett er bestilt. Men å kjøpe togsett er en langdryg affære. Ikke så enkelt som å kjøpe bil. Og hvis du tror privatisering er svaret, så bare se på hvordan det er i Sverige og i England. Prisene har gått opp, og togene er gammle. Der legges avganger som ikke gir stor avkastning til eierene ned. Tror du virkelig private eiere som KUN opererer etter størst mulig profitt i egen lomme vil kjøre med tog som ikke er smekk fulle?

Det er kapasiteten på sporene rundt om det må gjøres noe med først. Den er for lengst sprengt!

Rolf

23.10.2014 kl.17:36

Som det framgår av bildet var dette ikke et lokaltog, men en regionalvariant, der man, ganske riktig, i store deler av toget har satt inn 5 seter i bredden for at flest mulig skulle få sitteplass. Etter klager fra kunder som synes de sitter for trangt, skiftes disse setene ut med noen som er bredere. Det betyr færre sitteplasser, flere ståplasser. Etter kundenes ønske! Selvsagt er det surt når toget er fullt; løsningen er kanskje å nekte å ta med flere passasjerer? Da blir nok kundene fornøyd!

Kristina

23.10.2014 kl.17:42

Du klager over at toget er fullt, og at det er uforsvarlig at de kjører med så mange passasjerer. Men hadde det virkelig vært bedre om du ble nektet påstigning dersom toget var fullt? Hadde det ikke irritert mer dersom du hadde en avtale og du ikke en gang fikk sjansen til å sitte på gangen for å rekke dette? JA, det er kjipt at det er dyrt og koster 300 kr, men du bruker fortsatt 60-70 kr på en tandoribaguett. JA, det er kjipt at du ikke får sitte, men du kommer deg fortsatt frem.

Mille

23.10.2014 kl.17:45

Haha - som jeg skulle sagt det selv. Denne ruta er helt forferdelig. Ta det fra en som pendler med dette toget flere dager i uka! Her er det bare å tviholde på de få cm en har til rådighet..

Passet også perfekt at jeg leste dette nå: kom akkurat ut av detta helvetes toget (som vel og merke også var forsinket idag..)

Have a good one ;)

23.10.2014 kl.18:19

Pendler fra eidsvoll til oslo hver dag, dette er regiontoget. Lokaltoget har enda mindre seter og dårligere plass. NSB er et firma som ikke tar kundene sine på alvor ellers hadde de satt opp flere ruter i timen og spart oss stakkars passasjerer for en forferdelig reise. Pleier også og plasere meg bak setet og glassveggen :)

Tilde

23.10.2014 kl.18:20

Det finnes ikke komfortvogn i Flirt med klappseter. Har det vært den typen du har reist med, er den normalt ikke å finne på strekningen. Brukes kun ved mangel på type 74 som har greie seter og komfortavdeling. Men dette betyr at historien er uriktig på en eller flere punkter. Hilsen dagpendler til Oslo.

Kjetil

23.10.2014 kl.19:30

Hvorfor skal enkelte komme med den klassiske:nåja det kunne vært værre"Min mening er at når NSB ikke kan gi det de reklamerer for så må det være lov å komme med kritikk.Ikke så rart mange velger å kjøre bil når det blir minst like gunstig:I hvertall når det gjelder stressfaktor.Er kanskje ikke alle som blir overbevist nok til reise kollektivt når man ikke føler at det fungerer slik det skal.. Det er kanskje en liten,men den irriterer meg. Der at det ikke blir tatt med i beregningen at det kan blir kaldt når vinteren kommer.Det er litt merkelig jo litt synes jeg...Når vi hele tiden blir oppfordret til å reise kollektivt,så burde det være flere fordeler ved å gjøre det.Ikke bare godta at vi ikke får det vi betaler ganske mye for.Jeg synes det i ihvertfall er for dyrt.Et eks fra meg.Jeg pendlet mange år.Fra Ås-OsloS.Ca 3.5 mil en vei.Der ble det en rutine at når vinteren kom,så kunne man bare regne med jevnlige forsinkelser.Ikke så ålreit å stå ute å vente når det er 20 kalde.Særlig ikke når det gjentar seg år etter år.Sitteplasser har det aldri vært nok av,og man må stå som "sild i tønne" Det er sikker helt greit for noen.Spesielt for de som ikke må oppleve det selv..Det er vel kanskje greit for alle de "fritenkte" å sammenligne med det værre.Det kan man jo gjøre med det meste.Hva skal man gjøre?hva blir gjort med det? Forsinkelser skaper kan skape store problemer for folk og det burde ikke være noe man bare skal "regne med".Staten/enkelte skal hele tiden "prakke" på oss at alt er så mye bedre med kollektivt.Naturvennlig,billig og mye enklere. Noen blir vel omtrent bli stemplet som miljøsvin hvis de velger noe annet enn kollektiv transport. Kollektiv transport er vel også ganske dyrt.Jeg vet faktisk ikke, for det er vanskelig å sammenligne med noe.Men i forhold til det som blir lovet,så er ikke jeg overbevist ihvertfall.Og en annen ting.Hvilke rettigheter har man som forbruker om man kan kalle det det? har vel rettigheter.Får man tilbake pengene?Er det mange som tror at det er en enkel sak eller at mange har ork til å begynne med et slik "prosjekt"? Jeg valgte forresten bil etterhvert.Passet meg bedre på alle måter.Regner med at de som kommer med motargumenter vet hvordan kollektiv transport fugerer over hele landet. Hvis dere ikke vet det,så er jo det litt rart å kritisere de som synes det ikke funger som det skal.Det er kanskje en liten sak på verdensbasis,men det er noe ved det å kunne kritisere og å ikke godta at man ikke får det man blir "lovet"t.Man burde oftere ta tak i "små ting".Skal ikke bagatellisere andres meninger når det gjelder rettigheter man har som forbruker.Det sender ut signaler.Da blir det lettere for produsenten(staten) å lure seg unna.Noen synes kanskje det er greit med matvarer som har gått ut på dato.

23.10.2014 kl.20:39

Det der er ikke et lokaltog. Setene er annerledes, men ja, de er like på utsiden.

Sara

23.10.2014 kl.21:02

jeg har funnet løsningen: jeg tar ikke tog lenger.

Tar heller fly eller buss. Selv om jeg liker tog bedre enn buss. Men jeg takler ikke NSB lenger; Jeg har ikke hatt noen gode turer med de siden 2010-2012. Ofte må man betale NSB dyre dommer, for at de skal leie inn nettbuss for å kjøre for dem.

mo jo

23.10.2014 kl.21:52

Du som skrev om gjøvikbanen. De togene som går der er 30-40 år gammle. Siden banen ble tvangsprivatisert kan ikke nsb bruke sine nye tog der. Om senest 5 år finns det ikke reservedeler til disse togene mer og da er gjøvikbanen i en pile of shit.

24.10.2014 kl.00:17

jeg husket jeg bestillte togtur , så fikk jeg opp at avgangen ble forsinket( sørlandsbanen)

det skulle settes opp buss for tog;, greit nokk, så kjørte minibussen , var kun jeg som var passasjer;! kaste vekk så mye peger på 1 person!!! så etter 10 min på harebakken . , arendal skulle bussen kjøre til oslo, men var 2 min forsinket, jeg ringte taxi med 1 gang! har måttet ta taxi til oslo før jeg

så det ble nok en tur der NSB bruker buss for tog på sørlandsbanen der firmaer legger inn bud , å så dukker dem alldri opp

jeg fakturerte nsb dobbelt jeg !!!! brukte fri adv som er 1 dag i uken på å saksøke denne saken så fikk jeg 5 ganger erstatning siden dette var 2 forbanna gang der NSB tjenester ikke tilbys

Battle

24.10.2014 kl.00:51

News flash: vi lever i et sosialistisk land der staten vet best og sånn er det bare! Mener du noe annet er du rasist, sløsende elle sinna/sinnsyk.

Arne

24.10.2014 kl.02:30

Det morsomme med bildet var han gutten med uggs. Makan til pappagutt.

24.10.2014 kl.07:54

Stakkars deg som måtte sitte å høre på den gamle mannen helt til Lillehammer. Ingen sympati.

Gutten med uggs

24.10.2014 kl.08:22

Til Arne

Hvem faen er du til å kalle meg en pappagutt? Bare hold kjeft du.

Gutten som ikke liker Arne

24.10.2014 kl.08:26

Jævlig usaklig Arne

Hardt arbeidene polakker

24.10.2014 kl.08:29

Arne nå må du ta å komme deg ned fra din høye hest, du tenker ikke over at Gutten med uggs kanskje må jobbe livet av seg for å tjene penger og forsørge familien sin med midler.

Jon-Olav Pikkgård

24.10.2014 kl.09:01

Arne nå må du tenke deg litt om når du skriver sånt om denne gutten. Han har levd et hardt liv. Arne nå må du ikke bli så høy på pæra. Denne gutten med disse fine uggsa har faktisk jobbet livet av seg. Med sånne drøye kommentarer som du skriver så skjønner jeg at denne gutten blir litt storforbanna. Tenk deg litt om Gode Arne. Må du ha en fredelig dag!

Lars Grevling Ødegård

24.10.2014 kl.09:47

Støtte tii Gutten med uggs.Et menneske som lever i stor kjærlighet eller i sant vennskap, går ikke glipp av noe, men den som er ensom, går glipp av alt. Bare den som med kjærlighet stiger ut av jegets sirkel til et Du, finner porten til andres hemmelighet. Nå må dere leve i fred mine venner. Må dere ha en herlig dag!

Jon Andersen

24.10.2014 kl.23:57

Arne nu må du ikkje snakk sånn til denne karen med uggs. Han fortjæna ha det godt også komme du å kommænter slikt. Tenk kor hardt han må ha arbeide for å komme så langt, tror ikkje du kan arbeide så mye i det heile tatt. Så ta å roe ned litt nu Arne. Ha en God natt og vær nu ikke så høy på pære lenger!

Hans Christian Røed (71)

25.10.2014 kl.00:07

Støtte til gutten med uggs. Kjempebra at du jobbe og tjene egne penger. Jeg startet faktisk å jobbe som en guttunge selv på 50-60 tallet og det har jeg fått godt av i ettertid. Jobb for alt det er mulig, dette vil du få noe godt av i fremtiden. Ikke tenk på det arne skriver, han vet for det meste ikke hva det vil si å tjene egne penger. Masse lykke til og må Arne få en åpenbaring om at du er selvstendig kar som bruker tid og energi på å tjene egne penger. Gud velsigne dere alle og hjelpe dere! Ha en god helg!

Skriv en ny kommentar